Innehåll

"If I get i all down on paper it's no longer inside of me, threatening the life it belongs to."

fredag 9 december 2011

Paus

Sitter med papper utspridda över hela skrivbordet och tenta-böcker i gästsängen bakom mig. Ute regnar det på vår fina snötäckta gräsmatta. Den senaste veckans vinterväder har verkligen varit en riktigt välsignelse. Så härligt att gå ut och andas kall frisk luft som biter i kinder och näsa och liksom låter en känna sig lite extra levande. Som ett barn njuter jag av snön och ljusen och julen som nalkas.
December är nog en av mina bästa månader. Livet liksom lägger i en extra växel och fylls med vänner, ljus, nybakat, musik i mängder och en och annan hemlis. Visserligen fylls den också med högvis med skolarbete och mörker. Men med julen i sikte har jag aldrig tyckt att julestressen varit särskilt påfrestande. Folk gnäller lite om hur mycket det är att göra, press, stress, städning, inte hinna med, men jag har aldrig sett det på det sättet. Jag gillar tempot, glädjen, givandet, musiken, värmen, ja till och med kraven och stressen.
Det gäller att se saken från den ljusa sidan tror jag. Man väljer vad man vill sätta sitt fokus på. Ljusen i alla fönster när man går hem från skolan eller det faktum att klockan är fyra och det redan är mörkt. Att backen är vit eller att det regnar. På stressen i köpcentrat och konsumtionsamhället vi lever i eller det fina i att alla är där inte för sin egen skull utan för att köpa något till någon de tycker om. Tentaböckerna som ligger som stora klossar på skrivbordet eller lovet som väntar efter tentorna.

I'm just saying:
                                           HAPPY THOUGHTS!

1 kommentar:

  1. Sant, väldigt sant! Det gäller att se det från den ljusa sidan =)

    SvaraRadera