Innehåll

"If I get i all down on paper it's no longer inside of me, threatening the life it belongs to."

torsdag 27 juni 2013

Träning


Jag vet. Det här är ingen träningsblogg. Men eftersom träningen ändå är en  stor del av mitt liv tänker jag att det kan vara okej ibland att skriva lite om det också. Den här våren har verkligen inte varit så mycket att prata om i träningsväg. När kalendern fylls med skola, kyrka, jobb med mera är det lätt att träningen får stå undan. Man ska ju orka också. Samtidigt är det träningens stora missuppfattning. För det handlar inte om att orka träna, utan om att träna för att orka. Det är så lätt att decka i soffan efter skolan eller jobbet och slå på TVn och tänka "Jag orkar inte idag, kanske imorgon istället". Och så sitter man kvar där resten av kvällen och får inget vettigt gjort. Istället för att släpa sig iväg till gymmet eller löpspåret och fylla på reserverna. Kan aldrig minnas att jag deckat efter ett träningspass. Hur trött jag än är när jag går dit går jag alltid därifrån fylld av positiv energi, endorfiner och träningsglädje. 


Jag har aldrig varit duktig på att äta bra. Jag är helt enkelt på tok för förtjust i mackor och sötsaker. Jag tittar på hemsidor med råd kring kost och hälsa och tycker bilderna ser toppengoda ut. Ändå kommer jag mig aldrig riktigt för att laga något av det. Kanske för att det ringer en liten varningsklocka långt bak i huvudet som vet att jag inte reder ut att tänka för mycket på vad jag äter. För det jag har varit superduktig på är att äta lite. Så för att undvika att hamna där igen äter jag nyttigt för det mesta och glass där emellan. Kanske tar jag mig i kragen någon dag och provar ett av alla hundratals smarriga hälsosamma recept. Den som lever får se! Huvudsaken är att man försöker hålla igång tycker jag. Att hjärtat får jobba lite. Svetten lackar. Blodet pumpar runt i musklerna. Sen är det inte alltid så lätt att hålla motivationen uppe så jag googlade fram lite inspiration. Håll till godo: 









En sista bild: Syrran den här är till dig ;)

2 kommentarer: