Innehåll

"If I get i all down on paper it's no longer inside of me, threatening the life it belongs to."

fredag 23 september 2011

Plugg-paus och lite propaganda

Tar 10minuters paus från hjärtsjukdomar och skriver några meningar här istället.
Idag har jag gett blod för första gången! Det var väldigt spännande, jag satte mig, sjukt taggad, i stolen kramade bollen och beredde mig på ett rejält stick av den gigantiska nålen. Det kändes ingenting, alltså jag har fått myggbett som är mer agressiva. Visst sved det lite när man kramade bollen för att blodet ska rinna ut fortare men jag måste erkänna att jag blev väldigt förvånad över hur enkelt besöket var. Efter 10minuters kramande var det klart och jag fick till uppgift att ersätta det förlorade blodet med motsvarande mängd Kiviks äppeljuice. Och visst blev man lite tagen efteråt, men då var det bara trevligt att fika med de andra blodgivarna och småprata lite.
Så dagens uppgift till alla icke-spruträdda: GE BLOD! Ring blodcentralen idag, just do it. Var frivilligt trött 4-6dgr per år och rädda någons liv.
När du ändå håller på är det lika bra att du tar dig i kragen och skriver upp dig på doneringslistan. Gå in på donationsrådet.se och skriv upp dig. Att skriva upp sig där tar ca 1minut, lite mer om du har ett långsamt internet. 1minut av din tid, kanske flera år extra till den som tar emot din donation.
Det ger inte mening åt din död men det kan göra någon annans liv så mycket mer meningsfullt.  Glöm inte berätta för dina anhöriga hur du bestämt så de vet vad som gäller om en donation skulle bli aktuell någon gång. Och spread the word om hur enkelt och LIVSVIKTIGT det är att ta ställning om det här. IDAG. Klart man hoppas att man inte dör på ett sådant sätt. Men vi rår inte alltid över sånt själva. Precis som de som behöver nya friska organ inte rår över sin sjukdom. Det är så sällan man faktiskt kan göra något, men det här kan vem som helst göra. Och det gör hela skillnaden.

Okej gott folk det var dagens vård-politiska åsikt. Nu över till vädret:
Idag skiner höstsolen i Skövde och jag blir som nyförälskad varje gång det händer. Hösten är en underbar tid, så färgglad att den till och med klår våren vissa dagar. NJUT av friskheten gott folk, av solen, av ljuset och av gatorna som ett litet tag till går att gå på utan att halka.
Drick te, använd filtar, pussa någon du tycker om (fast fråga först om det är någon du inte normalt pussar), baka äppelpaj och gå ut i skogen och sparka löv.

All we have is now, cease the moment!

Guds frid till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar