Innehåll

"If I get i all down on paper it's no longer inside of me, threatening the life it belongs to."

torsdag 26 januari 2012

Drömmen om landet

Åh, vad jag gillar lugna mornar hemma i lägenheten! Snoozar till strax efter sju och kliver sedan in i mina grå mjukisbyxor och kryper in i Oscars hodd-tröja. Sedan lång frukost med te, mackor och en god bok. Kaffe på det med en smarrig apelsin, några bloggar och härlig lovsång i bakgrunden.
Fortfarande en halvtimme kvar tills jag måste till skolan. Idag får vi gästföreläsning av en ung kille som har schizofreni men lever ett normalt liv med familj och jobb så länge han bara tar sina mediciner. Ska bli jätteintressant så det kan hända att det kommer mer om det senare.

Bläddrade igenom Underbara Claras blogg och blev riktigt inspirerad. I somras när hon pratade i Sommar i P1 tänkte jag att jag skulle titta på hennes blogg men det blev aldrig. Förrän nu! Inspirerande för en tös uppvuxen strax utanför en ganska stor stad som tillbringat varje lov på landet hos farmor&farfar och mormor&morfar - och älskat det! För mig har det alltid varit en dröm, en stuga lite på landet, med några höns, hästar och en hel dröse ungar. Kanske just för att när vi kom dit var vi alltid lediga, mamma och pappa var ju sällan det om vi var kvar hemma i Lund. Så vi kom dit och tänkte att så här borde livet vara jämt! Rensa i grönsakslandet, mata hönsen, stänga åt korna och leka med barnen. Galoppera fram över ängarna, bada i ån, slå ihjäl mygg och mysa framför brasan med släkt och vänner.
Visst missade vi med största säkerhet en hel del av slitet bakom. Vi var aldrig där så länge att vi hann tröttna.
Hoppsan nu måste jag nog göra mig iordning, får fortsätta senare!

Ja, var var jag nu då? Äsch, jag tänkte bara berätta lite om en dröm. Clara blir en förebild i att välja bort städernas puls och stress för andra värdestunder, kanske inte utlandssemestrar varje eller vartannat år men väl en kall vinterdag framför brasan med barnen lekandes alldeles intill, och egenodlad potatis till middag. Alla kanske inte vill ha det så men det är fint att veta att det finns alternativ.

Det var allt. Föreläsningen var bra också och nu kom mannen hem för en ledig helg innan nästa borta-period.
Rätt så bra dag om du frågar mig.

Hej hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar